CO2 forbrug for de forskellige fragt firmaer

Vi har spørge alle de forskellige fragt firmaer om deres CO2 forbrug, og nogen har svaret. Det er et meget stort spørgsmål som der ikke er noget rigtigt svar på endnu, altså der er mange måder at regne det ud på og ingen har lavet en standard for det endnu. Derfor vil du se meget forskellige tal og udregner for de forskellige fragt firmaer.

Vi mener så meget som muligt skal med, fx bilernes produktion, eller i hvert fald den del af bilernes liv fragt firmaet har dem. benzin/diesel skal med, det klart. Produktion af benzin/diesel, kan også være høj, eftersom det som regel kommer fra den anden ende af jorden. Kontor, server og så videre skal også med.

PostNord

60 gram CO2 per pakke

Postnord har lavet et Miljøberegner, her kan man slå op hvor meget CO2 en pakke bruger. 

Der står dog ikke hvordan de er kommet frem til tallet eller hvad der er med, eller om de har kompenseret for noget og derfor trukket det fra.

Vi sender pakker, små i danmark, så vores PostNord pakker koster ifølge PostNord 60g/pakke.

Ydligere fik vi dette svar fra Postnord.

"Jeg kan endvidere oplyse, at PostNord både i Danmark og Sverige er certificerede på miljø jf. standarden ISO 14001, og at vores miljøtal endvidere er den del af den eksterne revisionsgennemgang. Siden 2009 har vi sænket CO2-belastningen med 67 % ved i høj grad at konsolidere vores transporter og dermed sikre, at stort set alle vores biler er fyldt op, når det er muligt. Det er godt for både brændstoføkonomien og miljøet. Vi har dertil skilt os af med mange gamle og nedslidte bygninger og etableret nye med lavere energiforbrug både mht. opvarmning, køling, vandforbrug, mv."

Burd

155 gram CO2 per pakke

Burd har lavet en masse arbejde, de har lavet et samarbejde med Cleanr og besvare alle vores spørgsmål.

GLS

407 gram CO2 per pakke

GLS har sendt hele deres udregning, hvilket er perfekt. De har også talt andre endnu mere skadelige stoffer med, for at være sikre, det er også rigtigt godt.

Med baggrund i afhentningen foregår på Sjælland ser vores gns. CO2 emission ud således.

Vi udregner både CO2 udledningen samt en CO2e (ekvivalent) for at regne med en værdi for påvirkning af miljøet (inkl. methan, CFC m.m.) konverteres påvirkningen til CO2.

Total emission
Kg. CO2e pr. pakke: 0,494
Kg. CO2 pr. pakke: 0,407


Baggrundsdata for ovenstående samlede emission.

Emission fra afhentning til GLS Depot
Kg. CO2e pr. pakke: 0,140
Kg. CO2 pr. pakke: 0,116

Emission for Line Haul
Kg. CO2e pr. pakke: 0,109
Kg. CO2 pr. pakke: 0,090

Emission fra GLS Depot til levering
Kg. CO2e pr. pakke: 0,245
Kg. CO2 pr. pakke: 0,201

Selvhentning hos os

Cykel: 21 gram CO2 per km kørt
Bil: fra 95 gram CO2 per km kørt

Henter du selv har vi også lavet lidt udregninger. Det handler om hvordan du kommer hen på kontoret. Bilens eller cyklens produkt er ikke med, da man ikke kan lave nogen generalle udregninger for det.

Hvis du cykler hen til os bruger du ca. 21 gram CO2 per km du cykler. ifølge motionsfeltet.dk

Hvis du tager bilen, bruger du mindst 95 gram CO2 per km ud køre. ifølge autoexpress.co.uk - dette er baseret på en ny Vw UP!, så hvis din bil er en smule ældre eller en smule større kan den bruge mange gange mere.

DAO

DAO har ikke lavet en udregning endnu, de siger de er klar med den i 2021.

Vi kan dog sige noget andet. DAO skriver selv en masse her: Hvad gør dao aktivt lige nu?

De bruger fx biodiesel og levere de fleste af deres pakker på 300 el-scootere som får strøm fra vindmøller kun. Så vi regner med at deres tal, når det kommer, er rigtigt godt.